в процесі вивчення біології
Серед методів стимулювання
навчальної діяльності учнів провідне місце належить проблемно-пошуковим
методам. Методи навчання поділяються на репродуктивні й пошукові здавна. Ще в методиці
навчання, яку застосовував Сократ, значна увага приділялася вмінню педагога
через постановку навідних запитань керувати мисленням учня таким чином, щоб
урешті він самотужки дійшов висновків та узагальнень.
Проблемне
навчання — це один із типів розвивального навчання,
характерна особливість якого полягає в зближенні психології мислення учнів із
психологією навчання. Воно передбачає дослідницьку діяльність
учня, яка зумовлена проблемною ситуацією й спонукає його формулювати гіпотези
й перевіряти їх у ході розумових і практичних операцій.
Проблемна ситуація — це ситуація, для
оволодіння якою учень має знайти й застосувати нові для себе знання чи способи
дій.
Проблемне завдання — це своєрідний опис
проблемної ситуації, що відображує суперечності, сутність яких треба з'ясувати.
Для уроків біології
характерні три найважливіших типи проблемних
ситуацій, які зумовлені специфікою навчального предмета:
1) суперечності в самих наукових фактах,
наприклад:
2) суперечності між обивательськими
уявленнями про певний факт
та його науковим поясненням.
та його науковим поясненням.
3) суперечності між
набутими знаннями й новими фактами, які учні не можуть пояснити.
Виокремлюють
такі етапи проблемного навчання:
·
постановка
проблемного завдання;
·
виникнення
проблемної ситуації;
·
висунення
гіпотез;
·
перевірка
та доведення припущень;
·
висновки.
Надзвичайно
важливі точні й правильні постановка завдання, формулювання запитання. Від
цього залежить успішність їх виконання.
Методи проблемного навчання
ґрунтуються на самостійній пізнавальній активності учнів. У процесі проблемного
навчання використовуються методи різних рівнів складності. Це дає змогу
диференційовано підходити до вивчення матеріалу.
Виокремлюють
чотири рівні проблемного навчання залежно від застосовуваних методів і ступеня
пошукової самостійності:
1. проблемний виклад
навчального матеріалу;
2. вчитель створює проблемну
ситуацію, а учні долучаються й разом розв'язують її;
3. вчитель створює проблемну
ситуацію, а учні самостійно розв'язують її;
4. вчитель лише підводить
учнів до проблеми, а вони самостійно
формулюють проблемне завдання й розв'язують його.
формулюють проблемне завдання й розв'язують його.
На різних етапах уроку доцільно застосовувати різноманітні
методи проблемного навчання з певною метою: на етапі мотивації навчальної
діяльності — для створення позитивних мотивів учіння; на етапі сприймання
інформації — для прояву пізнавальної самостійності учнів; на етапі оперування
поняттями — для перевірки вмінь учнів застосовувати свої знання на практиці,
на реконструктивному й творчому рівнях.
До педагогічних умов підвищення ефективності проблемного навчання належать:
·
правильність формулювання
проблемного запитання, що полягає в чіткому відображенні суперечності;
·
нестандартність, новизна,
оригінальність методичних прийомів створення проблемних ситуацій;
·
систематичне застосування різноманітних
методів проблемного навчання відповідно до рівня пізнавальної самостійності
учнів;
·
готовність учителя керувати
розумовими процесами школярів під час теоретичного або експериментального
розв'язання проблеми.
Online Casino: Online Casino | kadangpintar.com
ВідповістиВидалитиOnline 인카지노 Casino Sports Betting, Live Casino, Bingo, kadangpintar Live Casino and 샌즈카지노 Live Dealer Gaming.